Prostor

Hledá se mistrovské dílo
08/10/23–26/05/24

Kurátor: Tomáš Kolich

Výstava prezentuje více než 200 obrazů ze sbírek Galerie moderního umění v Hradci Králové, která v letošním roce slaví 70 let od svého založení. Představí díla, která pochází z období od konce 18. století až po současnost. Cílem výstavy je porovnat kánon českých (respektive československých) dějin umění s vkusem soudobého publika. Kurátorský výběr proto záměrně kombinuje díla známých malířů s obrazy, které vytvořili autoři méně věhlasní, polozapomenutí, regionální či přímo anonymní. Oproti standardním galerijním projektům, jež přirozeně pracují s díly profiltrovanými a zhodnocenými generacemi výtvarných historiků a kritiků, zde návštěvníkovi předkládáme bohaté spektrum umělecké a technické kvality, které mnohem věrněji odráží realitu lidské tvořivosti i sbírkových fondů.

Detail

Bílá kostka

Olbram Pavlíček | KORPSEPUNX: stress prosthetics
16/02/24–26/05/24

Kurátor: Jiří Sirůček

Výstava KORPSEPUNX: stress prosthetics, kterou Olbram Pavlíček připravil v prostoru Bílé kostky královéhradecké galerie, představuje autorovy nejnovější sochy, grafiky a kresby, v nichž subverzivně imituje design průmyslově vyráběných produktů a skrze jejich dekonstrukci odhaluje způsoby, jimiž se propisují do života svých uživatelů. Pavlíček podrobuje estetické analýze zařízení, symboly a nástroje, které známe z každodenních aktivit a ukazuje, jak se za komfortní ergonomikou, matematicky přesnou personalizací či důmyslnou vizualitou skrývají nekompromisní nároky, často proměňující samotnou lidskou integritu. Člověk totiž v rámci konzumně definovaných technologických prostředí nemá kontrolu nad „svým“ načiním, ale naopak se musí přizpůsobovat designovaným rozhraním nelidských objektů. Pavlíček tato témata rozpracovává dlouhodobě v rámci výstavní série KORPSEPUNX, v níž skrze různé tvůrčí formáty zkoumá účinky, jimiž na jednotlivce působí komplexní systémy současné společenské moci.

Detail

Černá kostka

Diferencované struktury / Jana Bernartová, Milan Guštar, Ivan Chatrný
16/02/24–26/05/24

Kurátorka: Nina Moravcová

Galerie moderního umění představuje ve výstavním prostoru Černá kostka aktuální tvorbu vizuální umělkyně Jany Bernartové (*1983). Autorčiny velkoformátové výšivky Rastr NULA #heroine II (2020–2021) z cyklu Parametrická digitální struktura prezentuje v kontextu děl Ivana Chatrného (1928–1983) a Milana Guštara (*1963) ze svých sbírek – Guštarovy audiovizuální instalace Abacus z let 2002 až 2013 a Chatrného Orchestrálních kompozic z přelomu 60. a 70. let. Obě zmíněné osobnosti měly pro Janu Bernartovou v různých fázích její tvorby zásadní význam. Zatímco grafické listy Ivana Chatrného pro ni už v době studií představovaly jeden ze stěžejních podnětů v úvahách o strukturách, práce Milana Guštara jsou pro autorku se zázemím v nejmodernějších technologiích fascinující především svým širokým mediálním přesahem.

Detail

GVP

Plastika drobná a drobnější: Josef Václav Škoda
16/02/24–29/09/24

Kurátoři: Kateřina Křížkovská & Jan Florentýn Báchor

Výstava Plastika drobná a drobnější: Josef Václav Škoda nabízí průřez drobnou plastikou z 20. až 40. let sochaře Josefa Škody. Prezentuje autorovy práce z rozličných materiálů: kamene, bronzu, cínu, dřeva, terakoty, vápence či sádry společně s jeho kresbami. Navazuje na předešlý výstavní projekt v Galerii Vladimíra Preclíka GMU – Stopy z bronzu a kamene: Josef Václav Škoda –, zaměřený na sochařovy klíčové realizace ve veřejném prostoru města Hradce Králové a jeho okolí. Intervencí ve výstavě Josefa Škody jsou malba od Bohumila Kubišty (Podobizna Ing. Václava Rejchla, 1908) a plastika Karla Nepraše (Soutok Labe s Vltavou jako mimoúrovňová křižovatka, 2000–2001), instalovaná ve foyer GMU do 09/06/2024.

Detail