Henry Moore a československé umění po roce 1945
21/06/24–19/01/25

kurátorky: Lujza Kotočová, Pavlína Morganová | Prostor
komentované prohlídky:
čtvrtek 25/07/2024 v 17:30
sobota 05/10/2024 v 15:00
čtvrtek 16/01/2025 v 17:30

foto: Jan Kolský

Britský umělec Henry Moore (1898–1986) je považován za autoritu modernistického sochařství. Svým dílem ovlivnil tvorbu řady jednotlivců i celé umělecké tendence. Výstava v podrobné chronologii zkoumá diplomatický rámec i další mechanismy provázející prezentaci a recepci Moorovy tvorby v kontextu kulturní studené války. Především však sleduje vliv jeho díla na československé sochařství ve druhé polovině 20. století. Prezentuje známé i méně známé osobnosti z centra i regionů, které se Moorovou tvorbou nechaly inspirovat a rozpracovávaly jeho postupy zaměřené na práci s biomorfními tvary, s vnitřním a vnějším prostorem sochy či rozvíjely plasticitu na hraně mezi abstrakcí a figurací.

Do výstavy se podařilo zapůjčit několik originálů děl Henryho Moora. Vedle nich jsou instalována díla československých sochařů a sochařek představující sondy do rozličných tvůrčích poloh. Téměř stovka plastik a prací na papíře je uspořádána do vzájemně se prolínajících skupin tematizujících dominantní impulzy Moorovy tvorby a představujících československé sochařství z nové perspektivy.

Výstavu doplňuje a rozvíjí stejnojmenná odborná publikace, která v širokém politicko-společenském a uměleckohistorickém záběru reflektuje autorův vliv na československé sochařství ve specifických podmínkách státního socialismu.

 

Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.

Pohled do výstavy

Pohled do výstavy

Dokument výstavy z roku 1968, HENRY MOORE V TATE GALLERY (1970)

Henry Moore, DVOUDÍLNÁ PLASTIKA Č. 10 PROPLETENÍ (1968)

Pohled do výstavy

Pohled do výstavy

Jindřich Wielgus, V PODVEČER (1964)

V POPŘEDÍ: Theodor Lugs, ROZHOVOR (1960–1965)

Pohled do výstavy

Pohled do výstavy

ZLEVA: Ladislav Zívr, OROSENÝ LIST (1966); PERLA (1965); ROZERVANÁ (1960); Henry Moore, HLAVY, POSTAVY, NÁPADY (1958)

ZLEVA: Henry Moore, MAKETA PRO NÁSTĚNNÝ RELIÉF Č. 3 (1955); Sylva Lacinová, KVĚT (1973); Rudolf Chorý, FÉNIX (1964)

Henry Moore, MAKETA PRO NÁSTĚNNÝ RELIÉF Č. 3 (1955)

Pohled do výstavy

Marius Kotrba, KROUŽKOVÁNÍ (2000)

Pohled do výstavy

Věra Janoušková, SEDÍCÍ ŽENA (1960)

ZLEVA: Henry Moore, TŘI STOJÍCÍ POSTAVY (1953); NÁVRHY NA SOCHU (1955); STUDIE PRO VNITŘNÍ/VNĚJŠÍ TVARY (1950); SEDÍCÍ POSTAVY. NÁVRY NA SOCHU (1956)

Pohled do výstavy

Henry Moore, LEŽÍCÍ POSTAVA (1945)

Ladislav Martínek, ZEMĚ VII – STUDIE (1970)

Pohled do výstavy

Detail díla Sylva Lacinová, JARO (asi 1968)

Vladimír Havrilla, NA PLÁŽI (2015)

Pohled do výstavy

Jindřich Wielgus, TORSO (asi 1967)

ZLEVA: Vladislav Gajda, BEZ NÁZVU (asi 1964–1965); BEZ NÁZVU (asi 1964–1965)