Věra Říčařová Vítková & František Vítek | Loutky & židle
21/06/24–06/10/24

kurátor: Miloš Vojtěchovský | Bílá kostka
spolupráce: David Lipovský
fotografie: Zdeněk Merta

vernisáž: 20/06 v 18:00

doprovodný program (divadelní inscenace): 27/06 od 19:00

Výstava Loutky & židle pro prostor Bílá kostka je imaginativní procházka loutkářským ateliérem, sbírkou, kabinetem kuriozit. Diváci mohou poznat různé kapitoly společné tvorby dvojice Věry & Františka Vítkových, prohlédnout si individuální práce umělců, vyslechnout si příběhy jejich sběratelských zálib a zaposlouchat se do tikání, šramocení a cinkání hracích i nehracích mechanizmů. Instalace zahrnuje různé divadelní artefakty a propriety a vytváří působivý prostor rukodělné dílny s řezbářskými nástroji, diáři, skicáři a zápisníky, s kresbami, obrazy, mechanickými konstrukcemi, panoptikem dřevěných loutek, kostýmů, otlučeného nábytku i nalezených předmětů. Ty spolu navozují přísvit zmizelého světa kočovných cirkusů, hudebních mechanismů a pohyblivých manekýnů, bleších trhů, podivných masek či sbírek kuriozit, utvářející kolorit c. a k. a předválečné střední Evropy. František Vítek kdysi budoval řezbářskou dílnu a jeviště v Draku, po rozchodu s divadlem si zařídil vlastní dílnu v domě, kde v Hradci bydleli. V polovině 90. let Vítkovi znovu museli pro své početné sbírky, rekvizity a loutky hledat nový domov. Z tohoto improvizovaného úložného prostoru je část předmětů a archivu pro výstavu v Galerii moderního umění v Hradci Králové zapůjčena.

Instalace Loutky & židle vrací – i když jen přes léto – část jejich celoživotní tvorby zpět do Hradce Králové a východních Čech. Za svou tvorbu evropského významu v roce 2017 získali cenu Thálie za celoživotní loutkářské mistrovství a v roce 2023 Cenu dr. Františka Ulricha. Není náhoda, že jejich dílo představuje významnou součást kultury regionu, kde je prý dodnes největší amatérská loutkářská komunita v Čechách. Regionu, kde se dávné umění vedení loutky, řezbářství a tajemství mechanického divadla těší dlouhé a bohatě rozvětvené tradici. Od baroka až do 50. let minulého století byla tato tradice udržována a předávána z generace na generaci. Do krajového koloritu východních Čech patří pohyblivé betlémy, starobylé loutkářské rody, jako byla rodina Kopeckých (Matěj Kopecký se narodil v nedalekých Libčanech). Žili tady i starší kočovní loutkáři, například Johann Christian Neumann, působící podobně jako Matyáš Bernard Braun u Františka Antonína Šporka v Kuksu, Jan Jiří Brát, řezbáři z novopacké rodiny Suchardů či loutkářská dílna APAS (firma Anna Preclíková a synové), působící v Jaroměři-Josefově do roku 2008. V kraji žili umělci Josef Váchal a Anna Macková, Vladimír Preclík, v Podkrkonoší pracoval sochař Ladislav Zívr.

VĚRA ŘÍČAŘOVÁ VÍTKOVÁ (*1936 Praha) vystudovala mezi lety 1951 a 1955 Střední průmyslovou keramickou školu v Bechyni a v roce 1959 loutkářskou katedru DAMU v Praze. Ve stejném roce dostala angažmá v uměleckém týmu nově založeného Východočeského loutkového divadla v Hradci Králové, kde se setkala s FRANTIŠKEM VÍTKEM (*1929 Brno-Zábrdovice). Vítek v roce 1948 v Brně dostal u mistra Jaroslava Vaňka výuční list řezbářský, po tříleté vojenské službě u Pomocných technických praporů (PTP) byl v roce 1951 přijat na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, odkud po jednom semestru odešel. Na čas pak pracoval v loutkovém divadle v Mariánských Lázních a potom v brněnském divadle Radost. V roce 1958 odsud přešel do nově vznikajícího Východočeského loutkového divadla v Hradci Králové, založeného Vladimírem Matouškem. Zde společně s Věrou spolupracovali na řadě místně i mezinárodně úspěšných inscenacích jako Johanes Doktor Faust, Krysařova píšťalaEnšpígl, Čaroděj ze země OzJánošík, O Slunečníku, Měsíčníku a Větrníku, Pierot a vynálezce. V roce 1981 bylo vedení DRAKu donuceno oba propustit a Vítkovi pak působili jako umělci na volné noze. V době normalizace bylo v Československu pro umělce jejich povahy příležitostí k obživě málo a jejich situaci pomáhala překonat spolupráce s divadlem Helgy Brehme a Karla Rettenbachera Theater am Faden ve Stuttgartu. S nimi je pojilo přátelství a sdílení uměleckých objevů od počátku 70. let. Po roce 1990 ve spolupráci a s podporou vedení Divadla Archa podnikli několik úspěšných zahraničních turné, například do Stockholmu, Antverp, Utrechtu, New Yorku, Tokia a Yokohamy. Ikonickým posledním výstupem práce manželů Vítkových se v posledních 40 letech stalo neustále se proměňující představení Piškanderdulá, Podtitul Josefe!, což byl údajně nápis křídou dětským písmem, který oba autoři objevili na kostelní zdi. Představení se stalo sumou jejich osobité poetiky a estetiky na trochu temnou strunu a příběhem rozhovoru člověka s loutkou. Přestože od poloviny 70. let v Československu mohli vystupovat jen zřídka a s jediným představením, byl jejich vliv na mladou generaci experimentálně zaměřených umělců, jako jsou Petr Nikl, Jana Svobodová, Robert Smolík, divadlo Mehedaha, František Skála a skupina BKS, Čestmír Suška či skupina Handa Gote, velice patrný. Doprovodný program výstavy nabídne setkání alespoň s některými autory, kteří se k inspiraci tvorbou obou nestorů českého experimentálního loutkového divadla hlásí.

 

Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.

Doprovodný program k výstavě

27/06 19:00 | Divadelní inscenace
Škrobotník, Šlundra, Šibrová: Pitva

Loutkové divadlo ku chvále geniálních lékařů a ranhojičů. Kdo ze smrtelníků bude tak netečný, aby nepřistupoval k prohlídce nitra lidského těla s jakousi zvláštní touhou.

Divadelní vanitas jednoho animátora a zároveň patologa, který oživuje i pitvá svět věcí a loutek, dále stůl s dřevěným korpusem jako svého druhu schránkou plnou ostatků různého skupenství i rodu a neustále hrající magnetofon. Vstup do těla je vždy prolomením tabu, neboť narušuje kosmickou jednotu. O makrokosmos i mikrokosmos zde jde především. Absolutní unpacking.

K této štrapáci v prosektuře zní pečlivě vybrané texty Jana Jesenia, Jindřicha Štyrského, Jaroslava Durycha a hudba Václava Karla Holana Rovenského.

Připravili: Lukáš Jiřička, Veronika Svobodová a Robert Smolík
Nahrávka: hlas: Zdeněk „Hmyzák“ Novák, zpěv: Dívčí sbor Lada, poděkování: Tomáš Procházka

Věková kategorie: 15+
Vstupné: 150 Kč
Kapacita: 20 osob
Rezervace vstupenek: edukace@galeriehk.cz

© Els de GruIjter