Výstava naučně-populární formou představuje fenomén originálu uměleckého díla a jeho nejrůznější napodobeniny od kopií až po záměrná falza. Zkoumané období je vymezeno od první poloviny 20. století do současnosti. Výstava je metodicky rozdělena do šesti hlavních částí, a to dle zvolené techniky, postupu či způsobu vytváření falz. Jednotlivé oddíly jsou zastoupeny soubory obrazů, kreseb, grafických listů a plastik, ale také fotografiemi, konceptuálními díly a novými médii. Jelikož falza potřebují pro svůj „život“ systém obchodu, jsou kromě uměno-historického hlediska ve výstavě nahlížena také z legislativní stránky, čímž je samotná problematika zobrazena v širších celo-společenských souvislostech.
Mimo hlavní oddíly se zvolenému tématu věnují i dvě speciální části výstavy. První představí strategii současného umění – apropriaci, kdy si autoři přivlastňují styl či konkrétní díla pro vytvoření vlastních, originálních prací. Nová díla mohou citovat části díla, jeho rukopis, nebo být skutečnou kopií 1: 1, u níž spočívá význam v přenesení kontextu původního díla do jiných souvislostí, a tím i jiného myšlenkového rámce.
Mechanismům a souvislostem obchodu s výtvarným uměním se věnuje další speciální sekce výstavy – Trh s uměním. Seznámí návštěvníky například s šířením padělků pomocí anonymity virtuálního světa internetu, online aukcí a bazarů, které často nabízejí zprostředkování prodeje uměleckých děl z neověřených zdrojů.
PODÍVEJTE SE NA VIDEO K VÝSTAVĚ ZDE
V den vernisáže 30/09/2021 k výstavě Originál? Umění napodobit umění proběhla odborná konference. Bližší informace naleznete ZDE.
Záznam z konference je možné zhlédnout na YouTube kanálu GMU.
Výstava v médiích:
ART ANTIQUES
ARTMIX
ČESKÁ TELEVIZE
TV NOVA
ČESKÝ ROZHLAS
HOSPODÁŘSKÉ NOVINY
AKTUÁLNĚ.CZ
RESPEKT
IDNES.CZ
REFLEX
FORBES
Joža Uprka? – zleva ŽENA V KOŽICHU (1899?; Západočeská galerie v Plzni), MYJAVANKA (1909; Městské muzeum Vodňany), STUDIE DÍVKY V MODRÉM – MYAJAVANKA (20.–30. léta 20. století; Oblastní galerie Liberec)
Shora originál Jan Zrzavý – DÍVČÍ HLAVA Z PROFILU (1932; Muzeum umění v Olomouci), pod ním replika od neznámého autora (před rokem 1973; Galerie moderního umění v Hradci Králové)
Neznámý autor – MATKA S DÍTĚTEM (REPRODUKCE – ANAPLAST), nedatováno, Galerie moderního umění v Hradci Králové
Vítězslav Jungbauer – MILENCI (ORIGINÁL, FORMA A SÁDROVÝ ODLITEK) (1958/2018–2020), Galerie moderního umění v Hradci Králové
Zleva Bohumil Samuel Kečíř, Theodor Raman – Alegorie zrušení otroctví během Valašské revoluce (1848), Joseph Vintestin – Portrét otce s houslemi (1939), soukromá sbírka
Theodor Raman – Alegorie zrušení otroctví během Valašské revoluce (1848), Joseph Vintestin – Portrét otce s houslemi (1939), Michal Cihlář – Logo a vizuální komunikace ZOO Praha (1998–2006)
Pohled do expozice – sekce Apropriace – využití/zneužití díla jiného autora k vytvoření vlastní autorské tvorby a sekce Výstavní kopie, koncept, nová média a licence
Neznámý malíř – VÝSTAVNÍ PANEL JAK SE DĚLAJÍ NOVINY PODLE NÁVRHU JOSEFA LADY (1928), Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě
Pohled do expozice – sekce Apropriace – využití/zneužití díla jiného autora k vytvoření vlastní autorské tvorby
Skupina Milan Knížák (GUMA GUAR – Richard Bakeš, Milan Mikuláštík, Dan Vlček) – TRPASLÍK – Z CYKLU PODIVNÝ KELT (2008), soukromá sbírka