Tomáš Svoboda | SILENT DISCO
23/06/23–21/01/24

| Foyer

Vizuální umělec Tomáš Svoboda vytvořil pro vstupní halu Galerie moderního umění v Hradci Králové multimediální instalaci Silent Disco (2023), ve které hledá odpověď na otázku, co je klíčovým faktorem ovlivňujícím podobu české společnosti v posledních třech dekádách.

Multimediální instalace Silent Disco (2023), vytvořená speciálně pro vstupní halu Galerie moderního umění v Hradci Králové, poukazuje na klíčovou roli diskotékové kultury veksláků pozdních 80. let, která se transformovala do svébytného propojení politiky a showbyznysu s protopodnikatelskými kruhy, z nichž vzešli současní oligarchové ovlivňující dnešní politickou scénu.

Autor pro zmíněnou instalaci využívá estetiku šachovnicových dlažeb, definujících tuto dobu stejně jako nabírané lurexové halenky, bohatá trvalá ondulace, natupírovaná „patka“ dam a fialové sako pánů pyšnících se ikonickým mulletem. V prostoru haly bývalého Záložního úvěrního ústavu se na devíti obrazovkách odehrává nekonečná party tehdejších „insiderů“. Tanec na sebe bere podobu rituální oslavy osobní svobody, která se neohlíží a nerespektuje hranice. Všechno a všichni kromě „já“ přestalo existovat – respektive se stalo využitelným zdrojem energie, jejíž hodnota na sebe vzala podobu peněz a moci.

„Já-song“ ve sluchátkách je neodbytnou mantrou vypjatého individualismu, jehož důsledky dnes vidíme v přeplněných ulicích, kolabující dopravě, historických náměstích, která přestala sloužit k setkávání místních obyvatel a stala se velkokapacitními parkovišti pro návštěvníky luxusních restaurací, jejichž monstrózní předzahrádky kolonizují veřejný prostor na úkor chodců. Krajina v okolí měst je pohlcována developerskými projekty bytových domů, které však končí v rukou několika málo investorů a v době neúnosných hypotečních úvěrů jen prohlubují bytovou krizi. Osobní právo je nadřazeno nad společně sdílený prostor, městskou zeleň a čistý vzduch, sdílený námi všemi bez ohledu na společenský status.

Tomáš Svoboda (*1974) vystudoval pražskou akademii (AVU). Následně absolvoval doktorský program na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Roku 2006 se stal finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého. Je spoluzakladatelem pražské galerie Display, vedoucím Ateliéru nových médií I na AVU a jedním z mála českých umělců, kteří se kromě vlastní umělecké tvorby věnují také navrhování architektury výstav. Ve svých volných konceptuálně zaměřených dílech se dlouhodobě zabývá tématem filmu, působením obrazu a textu na jazyk a myšlení lidí. Pracuje s médiem videa, malby, fotografie i performance a jeho dílo zahrnuje rovněž celovečerní filmy.