Luděk Rathouský & Zbyněk Sekal | Emoce v pasti
21/02/25–08/06/25

kurátor: Pavel Kubesa | Bílá kostka
foto: Jan Kolský

Výstava Emoce v pasti představuje mezigenerační umělecký dialog dvou nepřehlédnutelných postav českého výtvarného umění. První z nich, neochvějný solitér české malby Luděk Rathouský, patří ke generaci autorů, jejichž tvorbu počátkem nového milénia formovaly principy konceptuálního uvažování. Druhá osobnost, Zbyněk Sekal, je malířem, kreslířem a sochařem z generace ovlivněné českým informelem přelomu 50. a 60. let 20. století.

Vzájemná komunikace tvorby obou umělců, kteří se reálně nikdy nesetkali, nabízí vhled do „strukturálních her“ obrazové a prostorové abstrakce. Jejich dílo – reprezentované Sekalovými pracemi ze sbírek GMU, Galerie Klatovy / Klenová a Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem a Rathouského Štiavnickými listy (2022) – však přesahuje ve svých základních principech pouhé formalistické rámce. Zatímco Sekalova tvorba se pohybuje na hranách existencialistických myšlenek, Rathouský čerpá spíše z teoretického uvažování a obeznámenosti s principy středověké duchovní malby. Ve vzájemné synergii pak jejich práce otevírají interpretační pole umožňující jak emocionální exkurz směřující k zásadním filozofickým otázkám, tak i ryze estetickou problematiku.

 

LUDĚK RATHOUSKÝ (* 1975) se narodil v Broumově, ale vyrůstal v Machově. Od roku 1992 pracoval a vystavoval jako amatérský výtvarník. Později vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze (1999–2005), nejprve v ateliéru Vizuální komunikace Jiřího Davida, posléze u Veroniky Bromové a v ateliéru Malířství 2 Michaela Rittsteina. V rámci studia absolvoval stáž na Královské akademii výtvarných umění v Antverpách, dva měsíce strávil také v Londýně. Velmi brzy se etabloval jako figurální malíř vycházející z české grotesky, jehož přímočaré malířské kreace byly plné ironie a sžíravé kritiky. V roce 2000 se spolužáky z pražské akademie založil uměleckou skupinu Rafani. Ta vytvořila ateliérovou galerii CO 14 a zorganizovala stejnojmenný přednáškový cyklus na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Spolu se skupinou se Rathouský dvakrát dostal do finále Ceny Jindřicha Chalupeckého a vystavoval doma i v zahraničí. V roce 2008 získali Rafani ocenění Osobnost roku, později ocenění na jihlavském filmovém festivalu za dokumentární film 31 konců / 31 začátků.

Rathouského osobní malířská tvorba se postupně osvobodila od přímočarých expresivních příběhů a ponořila se do emotivního světa vizuálního umění. V té době se živil jako výtvarník filmových dekorací a ve volném čase organizoval improvizovanou galerii v kavárně hotelu Slávie v Náchodě (2006–2008). V roce 2009 se stal asistentem na katedře volných umění Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. O rok později založil experimentální Galerii Luxfer v České Skalici, kde působil do roku 2023. Na základě studia středověkého malířství si přivlastnil osobitý výtvarný jazyk. Vyvinul techniku nepravého puncování za použití malířských válečků a plátkových kovů, kterou se mu podařilo prosadit a prokázat její životaschopnost a závažnost. Od roku 2012 působí jako vedoucí ateliéru Malířství 2 na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně. Žije a pracuje v Praze a Brně.

ZBYNĚK SEKAL (1923–1998) byl výraznou solitérní postavou českého umění. Ve druhé polovině 40. let tvořil malby na hranici exprese, autorské adaptace surrealismu a civilních výjevů „enigmatického realismu“ nové věcnosti. Od 50. let však představují základ jeho uměleckého odkazu sochařské práce. Sekalovo dílo se v mnohém vymyká nejen českému, ale i světovému sochařství. Zprvu usiloval o sumarizující figuraci, která byla nabita tíživou nejistotou doby a pozůstatky traumat z války. Časem dospěl k větší obecnosti, přejal abstraktní a minimalizované tvarosloví. Jeho pozdější tvorba, reprezentovaná vystavenými díly, má kořeny v tradici středoevropského modernismu, současně se ale dotýká i principů charakteristických pro východní kultury, především pro japonské umění. V Sekalových tzv. schránkách, rámovaných do intimních výrazových poloh, pak rezonují úvahy nad základními hodnotami a podobami lidského bytí a smíření se s jeho křehkostí.

 

Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.

Pohled do výstavy

Pohled do výstavy

Luděk Rathouský, ŠTIAVNICKÉ LISTY (2022)

Pohled do výstavy

Luděk Rathouský, ŠTIAVNICKÉ LISTY (2022)

Luděk Rathouský, ŠTIAVNICKÉ LISTY (2022)

Zbyněk Sekal, SCHRÁNKA (90. léta 20. století)

Pohled do výstavy

VLEVO: Zbyněk Sekal, GRAFICKÝ LIST (nedatováno); VPRAVO: Zbyněk Sekal, GRAFICKÝ LIST (1965)

Pohled do výstavy

Luděk Rathouský, ŠTIAVNICKÉ LISTY (2022)