Andrew Gilbert
19/09/25–16/11/25

kurátorka: Petra Příkazská | Kabinet sběratele

Kabinet sběratele, jenž je součástí výstavy Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche, seznamuje návštěvníky se začátky sběratelství Karla Tutsche skrze sekci ex libris – kolekci drobné účelové grafiky –, od nichž se logicky Tutschův zájem rozšířil na volnou grafickou tvorbu. Kabinet sběratele postupně představí jednotlivé autory a jejich práce na papíře, které jsou nepostradatelnou součástí sbírky.

Andrew Gilbert (* 1980) – skotský malíř, autor instalací a pedagog. Záhy po ukončení studia na Fine Art – University of Edinburgh a Edinburgh College of Art se přesunul do Berlína a zavrhl teorii ve prospěch umělecké praxe. Hlavním motivem jeho prací se stala kritika kolonizace a propagandy skrze umění, která často oslavuje násilí pro „dobrou věc“.

Prvním krokem na Gilbertově umělecké dráze byla vědomá dekolonizace mysli. Prostřednictvím antiestetických a antiintelektuálních kreseb se zbavoval naučených akademických klišé a racionální korekce směřující k líbivosti. Expresivní silné tahy olejovými pastely a barevné skvrny doprovází záměrně „ošklivě“ napsané texty s hrubkami. Jeho divoká až brutální díla reflektují problematickou historii nenápadných i hrdě deklarovaných kulturních vlivů, které mění vnímání světa stejně jako násilná koloniální politika světových supervelmocí.

Pro své výstavy po celém světě vyhledává místa a témata spojená s temnou minulostí. V roce 2023 se ve Vídni uskutečnila například výstava Emperor Andrew’s Vision of the Flowers of Hlobane Blossoming on the Fields of Königgrätz, 1866 a v roce 2004 výstava The Sun Will Never Set on the Leek Phone Empire v Delta INST v čínském Chang-čou, která prozkoumávala odkaz tzv. opiových válek mezi západními mocnostmi, především Velkou Británií, a Čínou v 19. století. Autor ve svých instalacích a performancích často využívá zeleninu, která se v jeho rukách mění v šamanské modly či mučedníky snášející veškeré utrpení.

Roku 2003 se Gilbert seznámil s Karlem Tutschem, který od něj zakoupil dílo Owlyi Pies a nabídl mu možnost rezidenčního pobytu zakončeného výstavou ve sběratelově galerii Na bidýlku. Tato nabídka byla pro začínajícího teprve 23letého umělce naprosto fantastická. Byl nadšen a zároveň se bál – Brno mu po příjezdu připadalo jako extrémní město, nebezpečný a exotický zapadákov plný netušených možností. Nakonec se tam uskutečnily dvě výstavy: From Vézelay to Jerusalem (2004), v níž umělec tematizoval středověké křižácké cesty a krvavé znovudobytí Jeruzaléma, a výstava From Vézelay to Ulundi (2006) věnovaná britské kolonizaci území afrického kmene Zuluů v roce 1879.

V Tutschově sbírce se nachází celkem 29 Gilbertových kreseb. Většina z nich vznikla během dvoutýdenních rezidenčních pobytů v Brně v souvislosti s výše zmiňovanými výstavami. Slovy Holy Brocoli, Andrewova duchovního ochránce a oficiálního životopisce: „V době, kdy se Andrew setkal s Karlem, Andrew nevěděl, co je komerční galerie, a jediné obrazy, které kdy pověsil, byly plakáty undergroundových hudebních kapel na stěnách svého pokoje. Karel Andrewa naučil, co je to výstava – něco jako hudební dílo s proměnlivými rytmy a atmosférami. Není to jen místnost na prodej předmětů.