Daniela Ponomarevová | Temple of Health 
21/11/25–11/01/26

kurátorka: Anna Horák Zemanová | Na bidýlku II

Koncept historicky zaměřené sbírkové výstavy Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche bude rozšířen o cyklus komorních výstav nejmladší generace autorů, současných studentů či absolventů z ateliérů výtvarných škol. Kurátoři tak v novém kontextu oživí základní Tutschovu strategii, jíž bylo právě objevování a prezentace prací dosud neznámých výtvarníků. Galerie Na bidýlku II se tak stane laboratoří nových přístupů k tradičnímu médiu malby a instalace, jejichž proměny Tutsch několik desetiletí sledoval a podporoval.

Tvorba Daniely Ponomarevové se pohybuje mezi kresbou, malbou, objektem a prostorovou instalací. Autorka dlouhodobě rozvíjí autorský tvůrčí koncept, který nazývá „postpouťové atrakce“. Zaměřuje se na vizuální svět poutí a lunaparků – jejich barvitost, grafickou expresi i kýč – a tuto estetiku převádí do svého díla. Zajímají ji efekty, reklamní jazyk nebo jak principy vizuálního spektáklu formují naše vnímání. Z kreseb a plošných motivů vytváří modulární prostorové objekty, připomínající scény či kulisy. Jako podklad pro kresbu recykluje použité kartony/lepenky, které slouží jako stavební materiál pro trojrozměrné objekty. Tyto objekty bývají mobilní, složené z více částí, fungují dohromady i samostatně a působí velmi organizovaně. Její typická technika kresby je ruční tečkování, vizuálně připomínající airbrush, používaný v pouťových malbách. Kresby mohou působit jako digitální – jemný rastr, přesná struktura i způsob komponování připomínají estetiku počítačové grafiky, ačkoli jsou vytvořeny ručně.

Instalaci v GMU tvoří objekty s výraznou ikonografií: chrám zdraví vytvořený z krabice od televize, automat na brambory či bedna ukrývající lidské srdce. Všechny náměty autorka analyzovala v koncepčním skicáři, který se stává výchozím bodem pro tvorbu konkrétních děl. V něm mimo jiné zpracovává texty a úvahy a detailně obhajuje každý skrytý symbol. Nejnovější dílo Temple of Health, které dalo název celé výstavě, tematizuje chrám jakožto prostor pro uctívání a zdraví jako současné téma. Dohromady je slogan Temple of Health oproti historickému kontextu, kdy paláce zdraví získávaly status léčebné instituce, v současném kontextu vnímán spíše ironicky až reklamně a spojíme si ho spíše s populárním fitness centrem nebo obchodem se „zdravou“ výživou.

Výstava Temple of Health ožívá v instalaci, která mixuje každodenní předměty wellness kultury s estetikou masové kultury – piksla proteinu jako dort pokrytý silnou vrstvou marcipánu; automat, který prodává plesnivé brambory, nebo „zdravé“ cereální tyčinky plné cukru. Ironie? Možná. Oslava? Určitě! Díky použití „gimmicků“, triků a fíglů k upoutání pozornosti autorka poutá tu divákovu a otevírá otázky: „Kdy se zdraví stalo značkou? Jak chutná životní styl v době sociálních sítí?“ a zároveň usiluje o to, aby podnítila kritické uvažování o tom, jak se umění protíná s popkulturními vlivy a světem komerce.

 

DANIELA PONOMAREVOVÁ (* 1998) je vizuální umělkyně, jejíž práce se pohybuje na pomezí kresby, malby, objektu, instalace a textu. Jako hlavní materiál používá recyklovaný karton, sloužící jako běžný obal pro zboží, který používá jako podklad pro kresby a díky konstrukci krabic tak vytváří prostorové objekty. Charakteristickou technikou je ruční tečkování, které vytváří jemný rastr připomínající airbrush techniku, vizuálně známou z dekorací pouťových atrakcí. Dlouhodobě zkoumá vizualitu poutí a lunaparků, pop-kulturu, nízkorozpočtové filmy i reklamní strategie, které převádí do osobitého vizuálního jazyka. Od roku 2024 působí jako doktorandka na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně.