Vzdělávací programy pro základní školy

1.STUPEŇ ZŠ

Vzdělávací programy ke stálé expozici Proměny obrazu/Obrazy proměn.

Délka programu: 60 - 90 minut

Smyslem vzdělávacích programů v galerii je zpřístupnění tohoto prostoru návštěvníkům již od útlého věku tak, aby galerijní prostředí vnímali jako přirozené místo pro setkávání, poznávání, komunikaci, spolupráci a tvorbu. Aby měli příležitost pro hledání a nacházení vztahu k umění a estetickým hodnotám, kultivaci sebe sama a dokázali reflektovat své dojmy. Vzdělávací programy jsou připraveny v návaznosti na RVP a kladou si za cíl podporu rozvoje stanovených klíčových kompetencí. Programy cílí na všechny oblasti smyslového vnímání a na setkání s různými variantami vizuálně obrazných vyjádření. Obsah programů je založen na vybraných uměleckých dílech napříč stálou expozicí.

♠ 1. Za uměním?/ S Osvaldem po galerii

Byli jste už se školou nebo rodiči v divadle, v muzeu, ale v galerii ještě ne? Tak to je nejvyšší čas to napravit.

K čemu vlastně takové návštěvy galerie jsou a co tu návštěvníci hledají? Co je umění, proč se vystavuje, jaký má pro nás význam a kdo se o něj v galerii stará? Na všechny tyhle otázky najdeme společně odpovědi při naší tajuplné výpravě zákoutími galerie, kterou nás provede přímo její stavitel a architekt Osvald Polívka. Nakoukněte pod střechu moderního umění.

♠ 2. V obraze / Čáry, barvy, tvary

Jak vůbec takový obraz vzniká a z čeho se skládá? Co se stane, když pan Tvar potká slečnu Linku a paní Barvu? Vybereme si společně několik obrazů z naší galerie a na nich si ukážeme, jak různorodě to může dopadnout, když se tihle tři kamarádi potkají.  Nejen v galerii, ale i v našem ateliéru pak budeme experimentovat s barvami, tvary a liniemi, abychom si vyzkoušeli, co společně dovedou a jak takový obraz vzniká malíři pod rukama.

 ♠ 3.  Jak plátno ztloustlo / Objekt, tvar, objem

Příběh o materiálech, které se už nechtěly těsnit připlácnutí na zeď. Plátno a papír je málo. Co se děje, když už to jen v ploše nestačí a když jedna či dvě vrstvy barvy jsou pořád tenké? Přidá se na materiálu a vzniknou díla, která mají místo především na zemi či na podstavci, ale na stěnu už nepatří. Seznam se se sochami a materiály a tvoř v prostoru.

 

2. STUPEŇ ZŠ

Vzdělávací programy ke stálé expozici Proměny obrazu/Obrazy proměn.

∞Délka programu: 60 – 90 minut∞

Smyslem vzdělávacích programů v galerii je zpřístupnění tohoto prostoru návštěvníkům již od útlého věku tak, aby galerijní prostředí vnímali jako přirozené místo pro setkávání, poznávání, komunikaci, spolupráci a tvorbu. Aby měli příležitost pro hledání a nacházení vztahu k umění a estetickým hodnotám, kultivaci sebe sama a dokázali reflektovat své dojmy. Vzdělávací programy jsou připraveny v návaznosti na RVP a kladou si za cíl podporu rozvoje stanovených klíčových kompetencí. Programy cílí na všechny oblasti smyslového vnímání a na setkání s různými variantami vizuálně obrazných vyjádření. Obsah programů je založen na vybraných uměleckých dílech napříč stálou expozicí.

♦ 1. Galerie – seznamte se

Proč má smysl chodit do galerie a co tady najdeme? Co je to umění a proč se vystavuje, proč bychom o něm měli vědět? Jaká zákoutí má galerie, kam se nekoukne každý návštěvník? Nejvyšší čas přijít těmto otázkám na kloub. Představíme si galerii jako místo, které slouží umění a je prostorem pro setkávání mnoha myšlenek a nápadů. Řekneme si také něco o historii a architektuře samotné budovy. Na naší cestě po galerii objevíme všechna zákoutí, zjistíme, jak se dostanou obrazy na zeď, kdo je vybírá a kdo v galerii pracuje a proč. Zkrátka potkáme se v galerii!

 ♦ 2. Emoce za obrazem?

 Jaké příběhy se ukrývají uvnitř obrazů? Odrazila se malířova nálada a rozpoložení v jeho tvorbě? Jakou zprávu promítnul do díla a co přitom prožíval? Pojďme společně přemýšlet nad příběhy, které obrazy vypráví a výtvarnými prostředky, které malíři uplatnili ve své tvorbě, aby předali divákovi jasnou zprávu. Budeme pracovat s představami a zkusíme si, co by se promítlo do toho našeho obrazu a jak by se proměnil.

♦ 3.  Objem dělá dojem

Od plochy obrazu k hmotě a objemu. Jak se tvoří, když už plocha plátna nestačí? Jaký může být materiál ke ztvárnění prostorového objektu? Podíváme se pěkně zblízka na práci sochaře. Nejen struktuře, tvaru a objemu se budeme věnovat ve stálé expozici, protože příběh a emoci vložil umělec i do soch a objektů. Čekají nás více pohybově a dramaticky založené aktivity spojené s reakcí na umělecká díla v expozici.

Termíny lze domluvit u Heleny Šestákové
E-mail: edukace@galeriehk.cz, tel.: 727 806 971

 

 

Loader