Letní galerijní výzva

2 měsíce, 9 týdnů, 63 dnů, 1488 hodin …
Ať už jste kdekoliv, vytvořte cokoliv!
Týden co týden sledujte teď, náš výtvarný a nápaditý svět a naši facebookovou zeď!

6 až 99 let, to je pro tvorbu ideální věk!

bez přihlašování a rezervace


24/08/2020 LETNÍ GALERIJNÍ VÝZVA 9 

Je čas zrekapitulovat si uplynulé dny, jaké byly? Ať už veselé, divoké nebo dobrodružné, doufáme, že Vám byl Váš vytvořený deník dobrým společníkem na každý týden.

CO POTŘEBUJETE?

Tak jako na začátku naší letní galerijní výzvy si vytvořte prostor, ve kterém se budete cítit dobře. Připravte si cokoliv, co Vám ve vytvoření příjemného místa může pomoci – svíčku, čaj, hudbu, deku. Lehněte si na zem a položte zápisník vedle sebe. Zavřete oči, položte si dlaně nejprve na obličej, zhluboka se nadechněte a vydechněte. Pomalu přesuňte ruce na břicho, nechte oči stále zavřené a znovu se prodýchejte. Nakonec přesuňte ruce podél těla a dýchání do třetice zopakujte. Se zavřenýma očima si promítněte celé léto. Snažte se vybavit nejsilnější zážitky, pozitivní i negativní. Zkuste si vzpomenout na vůně nebo pocity, které jste v dané situaci cítili. Byli jste sami nebo jste svůj zážitek s někým sdíleli? Až si plně uvědomíte co největší detaily z prožité chvíle, otevřete oči, pomalu se posaďte a popište zážitek do Vašeho deníku. Zapište vše, co Vás v souvislosti s tím napadlo. Na závěr doplňte vzpomínku obrázkem, který bude vyjadřovat Vaši náladu z uplynulého léta.

NEVÍTE SI RADY?

Asi nejjednodušší způsob, jak se koncentrovat, je naplno vnímat svůj dech. Pokud pro Vás není snadné soustředit se po tak krátkém dechovém cvičení, dopřejte si více času a zkuste více dílčích kroků. https://www.spojujenasjoga.cz/21-1-pravidlo-meditace-pro-zacatecniky-1-cast/

A CO NA TO UMČO?

Oproštění ve formě meditace a půstu je odpovědí Dalibora Bači na svět a dobu, ve které žijeme. Jiří Kornatovský využívá meditaci v procesu lineárního vrstvení kresby ve svých obrazech.

Ke stažení v PDF


17/08/2020 LETNÍ GALERIJNÍ VÝZVA 8

Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik věcí denně používáme? Opakovaně bereme do ruky všechno to, co nám připadá běžné a bez čeho bychom se neobešli. Ale je tomu opravdu tak? Kolik takových předmětů jeden člověk opravdu potřebuje k životu?

CO POTŘEBUJETE?

Jeden den si do svého deníku zapisujte věci, které od rána do večera použijete. Kartáček na zuby, hrneček na čaj, knihu, mobilní telefon nebo jídlo, to všechno má na Vašem seznamu nějaký význam,
proto nic neopomeňte a pečlivě zapisujte. Ze seznamu, který během jednoho dne vznikl, postupně seškrtávejte předměty, které splňují níže zmíněná kritéria. Vždy po jednom kritériu pojmy vyřaďte.
Věci tak budou postupně mizet a vygenerují se Vám jen ty důležité a potřebné.
a) Co jsem použil/a jen jednou. b) Co nepoužívám každý den. c) Co nepoužívám celoročně. d) Co nepoužívám rád/a. e) Co slouží k zábavě. f) Co si nevezmu na pustý ostrov.

NEVÍTE SI RADY?

Být minimalistou zahrnuje spoustu oblastí a nestanete se jím ze dne na den. Zapisování a uvědomování si, kolik věcí denně použijeme, spotřebujeme a vyhazujeme, je ale dobrý začátek. Zkuste tento jednoduchý postup opakovat častěji a nebojte se omezit svůj život na méně věcí a více zážitků.

A CO NA TO UMČO?

Životnímu minimalismu se věnuje mnoho publikací, některé v obecné rovině, jiné se zaměřením na určitou oblast. Například Veronika Blabla Hubková píše o minimalismu v šatníku v knize Příběh
skříně. Méně mít, více žít je kniha zaměřená na zážitky než na věci kolem nás od Kláry Haunerové. Poslední je kniha Barbory Tlusté, Bez obalu, která odhaluje uvědomělost a udržitelnost v domácnosti.

Ke stažení v PDF


10/08/2020 LETNÍ GALERIJNÍ VÝZVA 7

Aniž bychom si to uvědomovali, kolem nás se ukrývá mnoho krás skrytých v těch nejmenších detailech. Stačí se jen pozorně dívat kolem sebe, pozorovat vše z různých úhlů, podhledů i nadhledů a jistě objevíte spoustu předmětů, které stojí za Vaši pozornost.

CO POTŘEBUJETE?

Pořádně si promněte svá kukadla a bystře pozorujte, vnímejte a hledejte zajímavé detaily ve věcech, rostlinách nebo stavbách, které jsou všude kolem nás. Až najdete objekt vhodný k pozorování, zaměřte se na jeho velikost, barvu, světla i stíny a materiál. Co vidíte? Co všechno Vám předmět připomíná? Vypadá stejně ze všech stran? Do Vašeho deníku kreslete, popisujte nebo foťte a následně vlepujte tyto nenápadné, ale zajímavé detaily.

NEVÍTE SI RADY?

Vezměte si do ruky své oblíbené ovoce nebo zeleninu. Sledujte zrakem i hmatem, jak vypadá v celku. Všimněte si, jakou má barvu a tvar. Poté ho rozkrojte napůl a porovnejte jeho strukturu i barvu. Je ovoce jiné na povrchu a jiné uvnitř?

A CO NA TO UMČO?

Zdeněk Beran se ve svých hyperrealistických malbách zabývá detaily lidského těla. Pohledy do krajin i krajinu zevnitř maluje Vladimír Hanuš. Aranžované abstraktní kompozice, tvary, struktury nebo kontrast světla a stínu zachycuje ve fotografiích Luděk Vojtěchovský.

Ke stažení v PDF


03/08/2020 LETNÍ GALERIJNÍ VÝZVA 6

Myšlenka či koncept je nejdůležitějším prostředkem konceptuálního umění. Než ale vyvstane na povrch ta hlavní idea, hlavou proletí spousta dalších nápadů a možné inspirace. Aby Vám už žádná z nich neutekla, naučte se používat myšlenkové mapy! Zkuste přemýšlet v obrazech, usnadněte si studium a uspořádejte své nápady rychle a hravě.

CO POTŘEBUJETE?

Myšlenková mapa se skládá ze slov, barev, čar a obrázků. Ve Vašem deníku si najděte čistý list nelinkovaného papíru a připravte si barevné tužky nebo fixy. Doprostřed stránky napište slovo, které vystihuje hlavní téma. Z tohoto bodu budou vycházet čáry s dalšími slovy, pod kterými se budou skrývat Vaše myšlenky týkající se stále hlavního tématu uprostřed. Od každé z těchto myšlenek můžete nakreslit další čáry, které se větví jako větve stromu. Připisujte další a další nápady, dokud Vám nebude připadat téma dostatečně vyčerpané. Každý den zkuste najít vhodné téma a vytvořit jednu myšlenkovou mapu k utřídění Vašich bohatých myšlenek – 7 dnů – 7 témat – 7 map.

NEVÍTE SI RADY?

Pokud se Vám zdá myšlenková mapa nepřehledná, barevně zakroužkujte jen ty nejdůležitější myšlenky, které chcete vyzdvihnout. Navíc je můžete doplnit i malým obrázkem, abyste využili obě mozkové hemisféry - levou na psaní a pravou na kreslení.

A CO NA TO UMČO?

Technikou myšlenkových map se celý život zabýval Tony Buzan, který zpopularizoval myšlenku duševní gramotnosti v několika svých publikacích. Vydal například knihu Myšlenkové mapy pro děti, Mentální mapování nebo Používejte hlavu.

Ke stažení v PDF


27/07/2020 LETNÍ GALERIJNÍ VÝZVA 5 

Máte nějaké své osobní zvyklosti, které opakujete, aniž byste si to uvědomovali? Když se otočíte doleva, máte pocit, že se musíte otočit zpátky, jinak není Váš pohyb vyvážený? Na přechodu zásadně nešlapete na bílé čáry? Kaluže obcházíte vždycky zprava? Nejdříve rozsvítíte lampičku u postele a až potom zhasnete velké světlo, abyste nikdy nešli zcela po tmě? I takové obyčejnosti mohou být zvyklostí. A co je to vlastně takový zvyk? Jedná se o ustálený vzorec chování jednotlivce nebo členů určitého společenství. Co jednomu přijde běžné, druhému tak připadat nemusí.

CO POTŘEBUJETE?

Zamyslete se a vědomě dělejte běžné věci tak jako každý den. Ovšem buďte pozornější a všímejte si, co je Vaším typickým zvykem, o kterém už ani nepřemýšlíte a pravidelně ho opakujete. Pokuste se během týdne vypozorovat každý den alespoň jeden takový zvyk, který je Vaší železnou košilí. Váš
osobní deník už čeká na záznam právě těchto zvyků, zapište si, okomentujte si je.

NEVÍTE SI RADY?

Víte, jaký je rozdíl mezi zvykem a zlozvykem? Zlozvyk je vlastně takový společensky nehezký zvyk. Když si ho však člověk umí správně zdůvodnit, nemá vlastně zlozvyky žádné – jsou to pouze osobní návyky.

A CO NA TO UMČO?

Nabourávání zažitých stereotypů, pravidel, rituálů a aktivní zapojování lidí do svých akcí běžně využívá ve své tvorbě Kateřina Šedá nebo Eva Koťátková v tématu dětství, školy a skupinového chování. Tereza Lukešová představuje ve dvou knihách o mysliveckých tradicích obyčejné zvyky českého venkova prostřednictvím ilustrací.

Ke stažení v PDF


20/07/2020 LETNÍ GALERIJNÍ VÝZVA 4

Ať je slunečno nebo deštivo, příroda nám za každého počasí nabízí mnoho podnětů k pozorování a inspiraci. Hledejte prostor pro odpočinek pod širým nebem, pozorujte nádherné krajiny, nacházejte půvabná zákoutí a zkoumejte i sebemenší detaily.

CO POTŘEBUJETE?

Běžte na procházku a pečlivě sledujte, co se kolem Vás děje. Všímejte si, jak silně a jakým směrem fouká vítr, jaké květiny právě rozkvétají nebo které už odkvetly, hledejte nejrůznější odstíny zelené barvy na přírodní paletě. Sbírejte přírodniny, které Vás něčím zaujaly – květy, listy, větvičky, kamínky. Pečlivě si prohlédněte, jak vypadají, jakou mají barvu, tvar, povrch i strukturu. V průběhu týdne zaznamenávejte, jak na přírodninu působí čas. Zakreslete, zapište, vyfotografujte, obkreslujte, lisujte nebo lepte postupný proces proměny do Vašich osobních deníků.

NEVÍTE SI RADY?

Ať jste ve městě nebo na vesnici, udělejte si čas a choďte každý den 15 až 30 minut. Už Hippokrat věděl, že „procházky jsou nejlepším lékem pro člověka“. Chůzí osvěžíte tělo i mozek, zrelaxujete se, uvolníte a všechny povinnosti se budou zdát snazší.

A CO NA TO UMČO?

Celoživotním tématem Olgy Karlíkové byl prostor, země a moře spolu s akustikou v hlasech ptáků nebo velryb i se záznamem jejich pohybu. Miloš Šejn se ve svém díle věnoval reflexi přírody, přírodním procesům i fascinujícímu řádu, který účastně pozoroval i malíř Oldřich Tichý.

Ke stažení v PDF


13/07/2020 LETNÍ GALERIJNÍ VÝZVA 3

Spánek je základním hnacím motorem nás všech! Co se ale odehrává v naší mysli, když večer zavřeme oči a ponoříme se do snu, si většinou nepamatujeme. Jak často si ráno po probuzení vzpomenete, o čem se Vám předchozí noc snilo? Přestože někomu se zdají živé sny a jiný si nepamatuje, že by vůbec snil, každý člověk sní a zdá se mu 8 až 10 snů za jednu noc.

CO POTŘEBUJETE?

Položte si Váš poznámkovač, čmárovník, myšlenkář k posteli na noční stolek spolu s tužkou nebo propiskou. Každé ráno zůstaňte nerušeně po probuzení ležet se zavřenýma očima alespoň 5 minut.
Nezapínejte telefon, nepovídejte si se sourozencem, partnerem, nepijte. Zhluboka dýchejte a nechte volně plynout myšlenky. Až budete plně soustředění na prožitou noc, otevřete oči a vezměte si svůj
deník do postele. Zapište si věci, o kterých se Vám snilo, a pokud si nevzpomenete na konkrétní sen, zapište své ranní úvahy, které se Vám honí hlavou.

NEVÍTE SI RADY?

Zdálo se Vám během noci o něčem důležitém a nevíte, co Vám symboly chtějí říct? Doporučujeme si možný výklad zkusit dohledat a noční prožitky svévolně interpretovat. https://www.snar.cz/

A CO NA TO UMČO?

Výtvanému záznamu snů a jejich prožitků se ve svých malbách věnoval Jindřich Štýrský. Marie Molová své sny nejprve zapsala a poté jejich nejvýraznější motivy zachytila v linorytu. Neobyčejně vnímavé snění pak můžeme hledat v díle malíře Václava Boštíka.

Ke stažení v PDF


06/07/2020 LETNÍ GALERIJNÍ VÝZVA 2

Většina z nás má nějaký osobní rituál. Ať už vědomě či nevědomě opakujeme stejné činnosti před nebo po určité události. Máte nějaké osobní pravidlo či postup pro seznámení se s nově koupenou nebo darovanou věcí? Váš vytvořený zápisník si právě takové malé rituální seznámení zaslouží, protože s Vámi projde dlouhou cestu letních prázdnin a bude Vaší součástí.

CO POTŘEBUJETE?

Najděte nebo si vytvořte obřadní místo, kde se budete cítit příjemně. Připravte si cokoliv, díky čemu Vám při takovém rituálu bude dobře – svíčku, čaj, hudbu, polštářek na sezení. Oblékněte se do Vašeho oblíbeného a pohodlného oblečení, které bude součástí celé akce. Posaďte se na zem a položte před sebe zápisník. Zavřete oči, položte si dlaně nejprve na obličej, zhluboka se nadechněte a vydechněte. Pomalu přesuňte ruce na břicho, nechte oči stále zavřené a znovu se prodýchejte. Nakonec přesuňte ruce na Váš deník a dýchání do třetice zopakujte. Otevřete oči a seznamte se s notesem – představte se mu, řekněte, k čemu všemu ho budete používat, co do něho budete zaznamenávat a jaký systém psaní zvolíte (znaky, kódy, písmo a jejich kombinace). Nezapomeňte ale na to nejdůležitější – pojmenujte ho!

NEVÍTE SI RADY?

Pro navození té správné atmosféry doporučujeme přípravu čaje, která je sama o sobě také historickým a velmi oblíbeným rituálem. https://www.oriental.cz/clanky/cinsky-cajovy-ritual-gong-fu-cha/

A CO NA TO UMČO?

Rituálu a s ním spojeným hlubokomyslným úvahám o existenci a vlivu člověka žijícího v souladu s přírodou se ve svých dílech věnovala řada výtvarných umělců. Tomáš Ruller, Jana Želibská nebo Milan Knížák se tak opakovaně stávali při své tvorbě novodobými šamany.

Ke stažení v PDF


29/06/2020 LETNÍ GALERIJNÍ VÝZVA 1

Psali jste si někdy svůj tajný deník nebo dávali svým kamarádům památník na uchování vzpomínek a zážitků? Pojďte si společně vytvořit zápisník, do kterého budete celé letní prázdniny zaznamenávat všechno, co Vás napadne, zaujme a k čemu Vás budeme každý týden motivovat.

CO POTŘEBUJETE?

Jemný papír, karton, fólie nebo plátno? Linky, puntíky, kostičky nebo čistota bez vzoru? Klidně všechno dohromady! Zvolte si libovolný formát, materiál, barvu i strukturu. Kombinujte, spojujte a experimentujte. Jednotlivé listy sešijte, slepte, sešívačkujte nebo gumičkujte. Nebojte se vytvořit jedinečný a originální kousek do Vaší knihovny. Design je jen a jen na Vaší náladě, vkusu i chuti odvázat se.

NEVÍTE SI RADY?

Pro ty, kteří se chtějí ve výběru vazby inspirovat nebo znát správné dělení. My pro letní zápisky doporučujeme měkkou nebo polotuhou variantu. https://www.literadesign.cz/reklama/druhy-tiskovych-vazeb-a-jejich-vyuziti/

A CO NA TO UMČO?

Slyšeli jste někdy o umělkyni Adrieně Šimotové, o výtvarníkovi Otakaru Slavíkovi nebo o Josefu Jírovi? I oni si psali deníky, které byly později vydány jako knihy s autentickými záznamy jejich životů.

Ke stažení v PDF

Edu léto

Loader